Svar: Afviser flaske

30. september 2020

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du bliver bekymret, når din dreng afviser flaske, han er jo kun 7.5 måned gammel og har stadig brug for en del mælk og også behov for at få en del af sit væskebehov dækket via flasken...

Jeg tænker dog, at det er vigtigt, at du ikke presser ham unødigt. Jo mere han føler, at du forsøger med flaske, jo mere vil han sandsynligvis afvise den... Prøv derfor om du kan holde dig til at give flaske 4 gange i døgnet, hvilket svarer til at der går ca. 6 timer imellem hver flaske - den afstand kan godt gøre, at han måske føler den okay, når du tilbyder den. Det vil være rigtig godt, hvis disse tidspunkter er tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.

Og ja, du må meget gerne forsøge at tilbyde ham flaske mere eller mindre i søvne - det vil være rigtig godt, at du sen aften og tidlig morgen forsøger at se, om han der vil acceptere den, hvis du bare giver ham den - mange børn kan spise i søvne... Og hvis han sen aften via sin drømmeflaske og tidlig morgen kan indtage lidt ekstra mælk, så får han en del af sit behov dækket der, og så gør det ikke så meget, hvis indtaget før middagslur og aften er lidt mindre...

Har du forsøgt med en anden type erstatning? Det kan nogle gange hjælpe. Du kan også forsøge med lidt vælling, da han måske kan lide smage af dettte. Han bør dog ikke få mere end 2 flasker vælling i døgnet, men måske vil han gerne drikke vælling før sin middagslur, eller før han puttes om aftenen.. det kan også være et forsøg værd. Det er bedre at han drikker vælling, end at han ikke drikker sin mælk :)

Hvis han er træt af smagen af erstatning, så kan det være lidt problematisk at give ham mme af kop, da alt han drikker jo så bliver erstatning, og det vil derfor kunne gøre, at han afviser flasken mere og mere .. og måske til sidst så også afviser koppen. Derfor er det egentlig en god idé at give ham vand af kop og erstatning af flaske, så de to ting er forskellige.

MEN, hvis du fornemmer, at det ikke er erstatningen, som er problemet, men snarere at han er træt af selve flasken, så kan du naturligvis også gå over til at forsøge med en tudkop, og se om du kan få ham til at drikke erstatningen på denne måde. Om han drikker det af flaske eller tudkop betyder ikke så meget, igen er det vigtigste at han får sin erstatning.

Det kan også være en idé at give ham flasken i en ny flaskestilling. Nogle børn reagerer på at blive holdt, vil ikke være i favn, kan ikke rigtigt håndtere kontakten og nærheden samtidig med at de skal have flaske.. og her kan det være en idé, at du i stedet for at holde ham i dine arme, lader ham sidde med ryggen op af din mave, når du sidder og giver ham flaske. På den måde får han stadig nærheden af dig, men sidder og kikker ud i rummet og det fungerer faktisk rigtige godt for mange. Du kan se denne ...

Annonce

... stilling i "Helens bog om Amning & Flaske" - jeg kalder det "siddende på skrå" :)

Du kan også prøve at give ham flasken, imens han ligger ved siden af dig på sofaen, gerne let eleveret f.eks. på en ammepude. Eller du kan forsøge at give ham flasken imens han ligger i sin barnevogn - f.eks. når han puttes til middagsluren der. Gør ham klar til at sove med ren ble, put ham i barnevognen og giv ham flasken imens han ligger der - så han ikke oplever et skift fra din favn og ned hvor han skal sove, men får lov til at finde roen og falde i søvn med sin flaske, der hvor han skal sove...

Det er rigtig godt, at du holder øje med hans bleer og sikrer dig, at han ikke virker til at mangle væske.

Tegn på mild væskemangel:

- Han virker tørstig og vil f.eks. gerne drikke vand, selvom han afviser flaske
- Han tisser mindre end han plejer og hans urin er mere koncentreret (gul) og den lugter måske også dårligt. Hans urin skal helst være klar som vand, så læg mærke til, hvordan den ser ud, når du tager bleen af - drengebørn har det med at kunne tisse op og ud i luften, så læg mærke til urinen her.
- Hans slimhinder i munden kan virke tørre, han virker f.eks. til at mangle spyt.
- Han kan generelt virke lidt bleg og mat i huden

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tegn på moderat til svær væskemangel:
- Han tisser ikke så hyppigt. Han har måske kun 3 våde bleer i døgnet (der skal helst være 6 våde bleer).
- Han virker sløv og slap, gider ikke rigtig lege og reagerer ikke særlig meget på skiftning.
- Han har ingen tårer, når han græder.
- Han har mørke rande under øjnene og øjnene kan se lidt indsunkne ud
- Hvis du tager fat i huden mellem tommel- og pegefinger f.eks. på maven, så trækker huden sig langsomt sammen og rynker mere end 2 sekunder.

Ved tegn på moderat til svær væskemangel, skal du altid kontakte en læge/vagtlæge.

Det lyder som om, at din dreng er okay. Han tisser stadig flere gange dagligt, dog er bleerne ikke så tunge som før. Han spiser godt og får naturligt også lidt væske den vej igennem. Han drikker gerne både vand og MME af en kop, og du har forsøgt med sugerør, hvilket lyder til at være et hit. Det er super godt. Du må meget gerne være lidt opfindsom i den retning :)

Han er lidt mørk under øjnene, og det skal du naturligvis holde øje med, for det kan godt være tegn på væskemangel. Det kan også være tegn på, at han mangler f.eks. lidt jern - men da han spiser varieret, og da han normalt har drukket sit behov for mælk via flaske, så burde han ikke mangle jern - der er jern i erstatningen, og han dækkes derfor fint den vej igennem :) Fortsætter det, så vil det dog være godt, at du drøfter det med jeres læge.

Det lyder som om, at du umiddelbart gør alt det rigtige, og du skal endelig fortsætte - jeg håber, at du via mit svar har fået lidt flere idéer til, hvordan I kan komme videre og også hvad du skal holde øje med :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder